آیا آسیب دیدن بیضه باعث ناباروری مردان می گردد

بیضه ها مهمترین قسمت دستگاه تناسلی مردان هستند چون باید هورمونهای مردانه تستوسترون و اسپرمها را تولید کنند به همین دلیل هر آسیب یا صدمه ای می تواند وظایف این عضو مهم را با اختلال روبرو کند.
این غدد داخل کیسه‌ ها و خارج بدن آویزان هستند. بیضه‌ ها برخلاف سایر ارگان بدن فاقد ماهیچه و عضلات هستند در نتیجه بیشتر در معرض صدمات، ضربه و آسیب قرار می‌ گیرند. آسیب دیدن بیضه درد توان‌ فرسا، کبودی، تورم و حتی ناباروری را در موارد شدید به دنبال دارد. بیضه‌ ها به دلیل اسفنجی بودن در اکثر موارد بخشی از ضربه وارده را جذب می ‌کنند، بدون این که آسیب جدی ببینند.
اکثر بیماری های بیضه ، قابل درمان است و به ندرت ، مردی دچار ناباروری و بیماری‌های حاد بیضه می‌شود. با این حال ، در صورت مشاهده تغییر وضعیت بیضه‌ ها و احساس درد یا سنگینی در کیسه بیضه می‌بایست به متخصص اورولوژی مراجعه نمود و این امر مهم را به خاطر خجالت یا هرچیز دیگری به تعویق نینداخت. باید دانست که اختلال در بیضه‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جنسی، به‌هم‌ خوردگی تعادل هورمون‌ها و ناباروری گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع آسیب دیدگی بیضه

1- کوفتگی یا خون مردگی بیضه

درصورتیکه رگ‌ های خونی موجود در کیسه بیضه پاره شوند بیضه‌ ها دچار کبودی می‌ گردند .

2- پیچ خوردگی

لوله‌ای به نام طناب اسپرماتیک از شکم به بیضه می‌ رود و رگ‌ های خونی را دربر می‌ گیرد . آسیب دیدن کیسه بیضه باعث پیچ خوردن این طناب می‌ شود و مشکل پیچ خوردگی بیضه بروز پیدا می‌ کند . البته این آسیب گاهی خود به خود و بدون هیچ‌ گونه ضربه خوردن به بیضه ایجاد می‌ شود .

3- پارگی بیضه

پوشش فیبری بیضه به غلاف سفید بیضه معروف است . ضربات شدید به بیضه باعث پارگی غلاف سفید و اکستروژن درون بافت می‌ گردد .

4- شکستگی

بعضی آسیب‌ ها باعث شکستگی بافت بیضه می‌ شوند که ممکن است همراه با پارگی پوشش محافظ هم باشد .

5- هماتوسل

این مسئله هنگامی به وجود می‌ آید که خون در زیر پوشش محافظ بیضه‌ ها جمع می‌ شود . این مشکل غالبا به دلیل پارگی بافت‌ های مجاور رخ می‌ دهد .

6- عفونت

پارگی ، انگل‌ ها و نیش حیوانات می‌ توانند سبب عفونی شدن بیضه‌ ها شوند . این مسئله غالبا با درد و تورم نمایان می‌ شود .
7- دررفتگی بیضه
ممکن است بیضه در اثر بعضی آسیب‌ ها ، از کیسه بیضه به بیرون رانده شود و از شکم ، یا کانال مغبنی ( نزدیک استخوان شرمگاهی بالای آلت تناسلی ) یا دیگر ناحیه‌ های نزدیک کیسه بیضه بیرون بزند
8- اپیدیدیمت
اپیدیدیمت یا همان التهاب اپیدیدیم ، اغلب به ‌دلیل عفونت اتفاق می‌ افتد . شایع‌ ترین علت درد در بیضه مردان بالای 18 سال التهاب اپیدیدیم است . البته شایان ذکر است که این حالت ممکن است در پسران نابالغ و مردان سالمند نیز رخ دهد .در مردانی که از لحاظ جنسی فعال هستند ، بیماری های مقاربتی قابل انتقال مانند سوزاک و سیفیلیس از شایع ترین علل اپیدیدیمیت شناخته شده است.

همچنین بخوانید : عملکرد بیضه در مردان

علائم ضربه به بیضه

علائم ضربه به بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آسیب دیدگی بیضه و ناباروری مردان

تشخیص آسیب دیدگی بیضه

ملاقات با پزشک بعد از آسیب بیضه بسیار اهمیت دارد. برخی از این مشکلات همچون پیچ خوردگی بیضه باید به سرعت تحت درمان قرار گیرند‌.
آسیب‌ های جدی می‌ توانند باعث از دست رفتن بیضه و یا حتی جمع شدن آن شوند. از طرفی هم می‌ توانند روی باروری فرد هم اثر بگذارند. اگر بلافاصله بعد از بروز آسیب به پزشک مراجعه کنید، خطر بروز این مشکلات کم خواهد شد.
از طرفی شروع شدن هر چه سریع‌ تر اقدامات درمانی کمک می‌ کند تا فرد زودتر بهبود پیدا کرده و زودتر انجام فعالیت‌ های روزانه را از سر گیرد. در برخی از موارد، آزمایش‌های تشخیصی زیر هم انجام خواهد شد:

1- سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی بدون درد برای تهیه تصاویری از بیضه و دیگر بافت‌های اطراف آن استفاده می‌شود. تکنسین سونوگرافی دستگاه سونو را روی کیسه بیضه قرار داده تا تصاویر مورد نظر پزشک به دست بیاید.
2- ام آر آی
با این روش می‌توان تصاویر بسیار دقیق‌تر و با جزئیات بیش‌تری از بیضه و بافت‌های اطراف آن به دست آورد.

3- جراحی تشخیصی

در برخی از موارد پزشک شکافی را روی کیسه بیضه ایجاد می‌کند تا درون آن را مشاهده کند. با این روش پزشک متوجه می‌شود که کدام ساختار آسیب دیدن است. در صورت لزوم در حین انجام این عمل اقدامات درمانی لازم هم انجام خواهد شد.

عوارض آسیب به بیضه ها

عوارض آسیب به بیضه‌ها نیز مواردی چون:

روشهای درمان آسیب بیضه

پیشگیری از آسیب بیضه

تاثیرات آسیب بیضه در باروری مردان

آسیب های بیضه از راه های مختلفی منجر به ناباروری در مردان می شوند . شایع ترین دلایل عبارت اند از :

1- اشکال در اسپرم سازی

بافت اسکار و همچنین سایر مشکلات در بافت بیضه می توانند منجر به کاهش تولید اسپرم و یا حتی توقف اسپرم سازی در بیضه شوند .

2- کوچک شدن بیضه

زمانیکه بیضه در اثر آسیب وارده کوچک می شود ، تعداد اسپرم ها ، تحرک اسپرم ها و کیفیت کلی اسپرم ها تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابد .

3- از دست رفتن بیضه

در آسیب های شدید ممکن است نتوان بیضه ها را نجات داد و در نتیجه بیضه ها از دست می روند . به این صورت اسپرم سازی کاهش می یابد و یا متوقف می شود .

روشهای تسکین درد بیضه

آیا ترکیدن بیضه باعث مرگ میشود؟

با توجه به اینکه بیضه اندامی مهم و حیاتی در تولید مثل افراد است ولی ضربه به بیضه حتی در شدید ترین نوع آن که موجب از دست رفتن بیضه در فرد یا پاره شدن رگ در بیضه آسیب دیده شود لزوماً به مرگ در فرد آسیب دیده نمی‌انجامد. در این مواقع با اقدامات پزشکی می‌توان از بروز حوادث ناگوارتر مانند خونریزی یا عفونت گسترده پیشگیری کرد.

برای درمان درد بیضه به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

درد بیضه ممکن است به دلیل آسیب یا عارضه ای باشد که از بیضه یا کشاله ی ران شروع شده است. با این حال در بسیاری از موارد، عامل آن در جای دیگری از بدن وجود دارد. همچنین، فرد ممکن است به دلایلی مانند فتق، فشار اعصاب یا مشکلات گوارشی دچار درد بیضه شود. متخصص اورولوژی یا اورولوژیست، بهترین گزینه ی مراجعه، برای درد بیضه است، زیرا علاوه بر مشکلات بیضه، تسلط کافی بر بیمارهای مجاری ادراری را نیز دارد.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

واژینیت چیست؛ علایم، علتها و درمانواژینیت چیست؛ علایم، علتها و درمان

واژینیت یک عفونت شایع در منطقه تناسلی زنان است که می‌ تواند به علت عوامل مختلفی از جمله باکتری‌ ها، قارچ‌ ها یا ویروس‌ ها ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-19

علل سقط جنین و راههای پیشگیری از آنعلل سقط جنین و راههای پیشگیری از آن

از دلایل سقط جنین می‌ توان به عوامل فیزیولوژیکی نظیر اختلالات ژنتیکی و بیماری‌ های مادر عواملی مانند استرس شدید یا مصرف مواد مخدر اشاره کرد . ...

تاریخ انتشار : 1403-04-11

واژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمانواژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

عوارض واژینیت در دوران بارداری خارش، التهاب و تغییرات در بو و رنگ مایعات ناحیه تناسلی است . درمان واژینیت در بارداری برای سلامت مادر و جنین مهم است ...

تاریخ انتشار : 1403-04-06