درصد موفقیت بارداری با اسپرم اهدایی چقدر است

اهدا کننده اسپرم مردی است که اسپرم خود را اهدا می کند تا زوج نابارورِ فاقد اسپرم ، ازاین اسپرم برای بارداری و داشتن فرزند استفاده کنند. لقاح مصنوعی با استفاده از اسپرم اهدایی از سال 1884 در ایالات متحده انجام شده است.
زوج ها معمولاً به دلیل ناتوانی شریک مرد در تولید اسپرم یا ناتوانایی درتولید اسپرمِ با کیفیت ، برای باردارشدن از اسپرم اهدایی استفاده می کنند.
بهترین میزان موفقیت در استفاده از تلقیح اسپرم اهدایی مواقعی است که زن فاقد هرگونه مشکل باروری باشد و در سن زیر 35 سال باشد. میزان لقاح اهدایی می تواند به 60 تا 80 درصد برای دستیابی به بارداری برسد. این عدد می تواند تحت تاثیر روشی باشد که انجام می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل موثر بر بارداری موفق با اسپرم اهدایی

موفقیت بارداری با اسپرم اهدائی به عوامل مختلفی بستگی دارد. درک این عوامل برای زوج‌ هایی که قصد بارداری با این روش‌ ها را دارند، بسیار مهم است. در اینجا، ما به عناصر کلیدی که بر میزان موفقیت این روشهای بارداری تاثیر می‌ گذارند، می‌ پردازیم.

روشهای انتقال اسپرم اهدائی

انواع مختلفی از درمان باروری با اسپرم اهدائی وجود دارد :

بارداری با اسپرم اهدایی

علل عدم موفقیت بارداری با اسپرم اهدایی

از اصلی ترین علل تاثیرگذار در بارداری ناموفق با اسپرم اهدایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کیفیت جنین

مهمترین علت عدم موفقیت، کیفیت جنین است. بسیاری از جنین ها پس از انتقال به دلیل نامناسب بودن کیفیت شان نمی توانند لانه گزینی نمایند. حتی در صورت مناسب بودن کیفیت جنین در آزمایشگاه، جنین ممکن است پارامترهای لازم برای رشد در رحم را نداشته باشد و در نهایت نتواند رشد کند و از بین برود. همیشه علت عدم موفقیت لانه گزینی جنین، اختلالات رحمی نیست. گاهی مناسب نبودن کیفیت جنین نیز می تواند از لانه گزینی جلوگیری نماید.

2- کیفیت تخمک

سن زنان در انجام بارداری با اسپرم اهدائی بسیار مهم است، زیرا میزان موفقیت ارتباط مستقیمی با سن و کیفیت تخمک دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار است. با افزایش سن زنان، کیفیت و کمیت تخمک ها کاهش می یابد که این امر قدرت باروری زنان را چه با انجام IVF و چه روشهای دیگر، تحت تاثیر قرار می دهد.
به طور میانگین، حدود 25 درصد از جنین هایی که تشکیل می شوند، منجر به تولد نوزاد زنده می گردند. میزان موفقیت بارداری طبیعی در زنان زیر 38 سال، 25 درصد در هر سیکل و در افراد مسن تر، تقریبا 10 درصد است. میزان لانه گزینی در زنانی که از تخمک های خود برای بارداری استفاده می کنند و سنشان بین 40 تا 44 سال است، فقط در حدود 5 درصد است.

3- پاسخ تخمدان ها

گاهی تخمدان‌ ها به داروهای درمان ناباروری پاسخ نمی دهند، بنابراین نمی توانند چندین تخمک تولید کنند. تولید تخمک کافی در زنانی که سن بالاتر از 37 سال دارند، دشوار است. بنابراین احتمال شکست افزایش می یابد.

4- کیفیت اسپرم

اسپرم ها نقش اساسی در باروری تخمک دارند، بنابراین اسپرم باید سالم و متحرک بوده وبه تعداد کافی باشد . گیرنده های مخصوصی که در سطح اسپرم ها و تخمک ها وجود دارد، امکان تعامل میان آن ها را فراهم می نماید. در هنگام برخورد اسپرم با تخمک ، آنزیم های آزاد شده از سر اسپرم ، غشا خارجی تخمک را سوراخ کرده و در نتیجه اسپرم به داخل تخمک نفوذ می نماید.
هرگونه مشکل در تعداد یا کیفیت اسپرم طی آزمایش اسپرم تشخیص داده می شود و بیماران می توانند از روش های ICSI ،IVF و یا اسپرم اهدایی برای درمان ناباروری استفاده کنند.

5- ناهنجاری کروموزومی

یکی از علل شکست باروری با اسپرم اهدائی، ناهنجاری های کروموزومی است. مطالعات نشان داده اند که میزان ناهنجاری کروموزومی در تخمک و در نهایت جنین، پس از اواسط دهه سوم زندگی افزایش قابل توجهی می یابد.
اختلالات کروموزومی، کیفیت تخمک ها را کاهش داده به همین دلیل میزان موفقیت پس از 40 سالگی کاهش می یابد. افزایش سن از تقسیم شدن صحیح کروموزوم ها جلوگیری می کند و منجر به تغییر در تعادل 23 کروموزوم موجود در تخمک می شود. این امر می تواند منجر به سقط جنین گردد.
ناهنجاری کروموزومی اسپرم می تواند در ساختار کروموزومی جنین اختلال ایجاد نماید، هر چند که میزان اختلالات کروموزومی اسپرم کمتر از میزان اختلالات کروموزومی تخمک است.
DNA اسپرمِ 15 درصد مردانی که آزمایش آنالیز اسپرم نرمال دارند ، مشکل دارد. با انجام آزمایش DFI می توان این 15% را تشخیص داد . آزمایش DFI میزان شکست DNA اسپرم را نشان می دهد.
آزمایش ژنتیکی PGD نیز جهت بررسی یکپارچگی و سلامت کروموزومی جنین مورد استفاده قرار می گیرد.

6- اختلالات لانه گزینی

لانه گزینی مرحله ای از بارداری است که طی آن جنین به دیواره رحم متصل می شود. لانه گزینی امکان تغذیه و اکسیژن رسانی به جنین را فراهم می نماید. هنگامی که جنین 3 تا 5 روزه شود، انتقال جنین انجام می گردد. لانه گزینی موفق حاصل واکنش مناسب متقابل میان جنین و اندومتر (لایه داخلی رحم) است. لانه گزینی ناموفق می تواند علل متعددی از جمله آندومتریوز داشته باشد.

تعیین جنسیت جنین در بارداری با اسپرم اهدائی

تعیین جنسیت در بارداری با اسپرم اهدایی با استفاده از جداسازی اسپرم در آزمایشگاه انجام میشود. مایع حاوی اسپرم در آزمایشگاه تحت روند آماده سازی اسپرم قرار میگیرد. به این نحو که شستشو در محیط های خاص انجام شده و با استفاده از تکنیک هایی، اسپرم حاوی کروموزوم X (تحرک کمتر برای بارداری با جنسیت دختر) و کروموزوم Y (اسپرم پر تحرک برای تعیین جنسیت پسر)، بطور نسبی از هم جدا می‌شوند. سپس مایع مورد نظر که حاوی اسپرم با کیفیت هم هست، برای استفاده در روش‌ های بارداری در اختیار پزشک قرار می‌ گیرد.

آیا اهداء اسپرم هزینه دارد؟

در ازای هر بار اهدای مایع منی به بانک اسپرم مبلغی به فرد اهدا کننده اسپرم پرداخت می گردد، اما این مبلغ معمولا ناچیز است و صرفا جهت جبران وقت و هزینه های انجام شده است. چرا که هدف اصلی اهدای اسپرم کمک به زوجین نابارور بوده که در تلاش برای فرزند دار شدن هستند و پول انگیزه اصلی اهدای اسپرم نباید باشد .

بارداری با اسپرم اهدائی در چه افرادی موفقیت کمتری دارد؟

لقاح آزمایشگاهی ممکن است برای همه موثر نباشد. شرایطی که ممکن است با موفقیت انواع روش بارداری با اسپرم اهدایی تداخل داشته باشد شامل فیبروم رحم ، اختلال عملکرد تخمدان ، سطح غیر طبیعی هورمون ها و ناهنجاری های رحمی ووجود اختلال در لوله های رحمی ( انسداد یا پرپیچ و خم بودن یا اتساع لوله ها ) است. زنانی که این مشکلات را دارند ممکن است با نرخ بارداری کمتری روبرو شوند.

احتمال سقط جنین پس از بارداری با اسپرم اهدائی

نمی‌ توان عدد معینی را برای درصد موفقیت بارداری برای تمام زوج‌ ها عنوان کرد؛ زیرا این عدد به عوامل متعددی همچون سن خانم گیرنده، کیفیت اسپرم اهدایی، شرایط جسمی گیرنده، روش لقاح و… بستگی دارد.

دکتر عنایت الله ایزدی در اصفهان متخصص اورولوژی ، تشخیص و درمان ناباروری مردان اعمالی نظیر بارداری با اسپرم اهدایی ، IUI ، فریز اسپرم را با درصد موفقیت بالا و تجربه چندین سال رضایت مندی بیمارانشان انجام می دهند .
در آغوش گرفتن ، نوازش ، و بوسیدن فرزند ، خوشایندترین لذت دنیا برای پدر و مادرهاست . ما پزشکان پیوسته در تلاشیم که این لذت را نصیب همۀ والدین کنیم .


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

سندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافهسندروم کلاین فلتر مردانی با کروموزوم ایکس اضافه

سندرم کلاین فلتر یکی از شایع‌ ترین اختلال کروموزومی و ژنتیکی در مردان می باشد که منجر به صفر شدن اسپرم‌ ها می‌ گردد. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

آیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شودآیا استرس و اضطراب باعث ناباروری مردان می شود

تاثیر استرس بر فرآیند باروری در مردان ، رقابت هورمون کورتیزول با هورمون های تستسترون ، استروژن ، و پروژسترون همان هورمون اصلی تولید مثل مرد می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

آیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشودآیا شیمی درمانی و سرطان باعث ناباروری مردان میشود

سرطان با ناباروری مردان ، ارتباط مستقیم دارد ، و با عملکرد دستگاه تناسلی و مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده است بستگی دارد . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19