عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت؛ علل و درمان آن

سیستم تناسلی مردان دو بیضه دارد که وظیفه تولید هورمون تستوسترون و اسپرم را برعهده دارد. بیضه ها اندام تناسلی کوچک و به شکل تخم مرغ هستند که در کیسه ی نازکی از جنس پوست (اسکروتوم) و زیر آلت تناسلی قرار دارند و اسپرم تولید می کنند. ورم بیضه ، نام یکی از بیماری‌هایی است که مربوط به اندام تناسلی در مردان است. این بیماری در انگلیسی نیز با نام scrotim که به معنی بزرگ ‌شدن کیسه بیضه است شناخته می‌شود. ورم بیضه می تواند نشانه ای از بیماریهای مختلف از جمله آسیب دیدگی، عفونت یا تومور بیضه باشد. ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌ گونه دردی به همراه ندارد. چنانچه ورم بیضه همراه با درد خود را نشان دهد، بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب‌ های جدی ترسریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ورم بیضه راست

دلایل متعددی باعث ورم بیضه می شوند. هر یک از این دلایل علاوه بر داشتن علامت ورم بیضه، دارای علائم دیگری نیز هستند. از جمله مهم ترین علت های ورم بیضه عبارتند از:

عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت

علت ورم بیضه چپ

عوامل زیادی می توانند باعث تورم در یک یا گاهی اوقات هر دو بیضه شوند که شامل موارد زیر هستند:

  1. تروما (آسیب)
  2. هیدروسل
  3. اپیدیدیمیت
  4. فتق اینگوینال
  5. واریکوسل
  6. اورکیت
  7. تجمع مایعات (ادم)
  8. اسپرماتوسل
  9. پیچ خوردگی بیضه
  10. سرطان بیضه
  11. بیماری سل اپیدیدیم

علت ورم بیضه کدام بیماری ها هستند؟

علائم ورم بیضه

در بیشتر موارد اگر ورم بیضه از نوع اورکیت حاد باشد، بیمار دردهای ناگهانی و شدیدی را در یک یا هر دو بیضه تجربه می‌کند. این درد ممکن است تا قسمت کشاله ران نیز گسترش یابد. از علائم و نشانه‌ های ورم بیضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بیضه‌ها متورم و قرمز یا بنفش دیده می‌شوند.

نحوه اندازه گیری بیضه برای دانستن علت ورم بیضه

متوسط درازای یک کیسه بیضه نرمال بین 4/5 تا 5/5 سانتی‌متر و پهنای آن از 2/2 تا 5/3 سانتی‌متر است و اگر بیضه ای درازای کمتر از 3/5 سانتی متر داشته باشد، در دسته بیضه های کوچک قرار می گیرد. می توان گفت ابعاد یک کیسه بیضه طبیعی اسپرم ساز، 4×3×2 سانتی‌ متر است. البته قرار نیست هر دو بیضه رشد و اندازه یکسانی داشته باشند و ممکن است یکی از آنها کمی بزرگتر و درازتر از دیگری باشد.

درمان ورم بیضه بعد از عمل فتق

برای کاهش ورم بیضه پس از عمل فتق، می‌توانید بیضه ها را با گذاشتن پد پارچه ای در زیر بیضه ها ، بیضه ها را بالا نگه دارید. این پدها بهتر است تا 3 روز بعد از عمل در زیربیضه ها قرار داده شوند و همچنین استفاده از یخ در ناحیه عمل نیز می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. بعد از عمل فتق، پزشک شما ممکن است داروهایی مثل ضد التهاب‌ها و تسکین درد تجویز کند.

ورم بیضه بعد از عمل واریکوسل

ورم و بزرگ شدن بیضه بعد از عمل واریکوسل به دلیل برش جراحی طبیعی است و برای کم شدن ورم این ناحیه می توانید پد زیر بیضه ها گذاشته واز کیسه یخ هم می توانید استفاده کنید . از ایستادن زیاد در روزهای اولیه پس از عمل جراحی خودداری کنید. ورم بیضه حداکثر تا 3 هفته بعد از عمل از بین می رود.

درمان ورم بیضه چگونه انجام می‌ شود؟

در صورت ابتلا به سرطان بیضه، شدت سرطان و این که سرطان تا چه حد گسترش یافته است، تعیین کننده روش درمان شما خواهد بود که به طور معمول این درمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

درمان‌ های خانگی برای بهبود ورم بیضه

برای ورم بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

اورولوژیست در مورد انواع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به این اندام‌ ها و بافت‌ها اطلاعات کافی داشته و در تشخیص و درمان آنها به شما کمک می‌کند.


آدرس : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32
تلفن : 32363136 (031) - 09131000345درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام مستعار یا واقعی :
تلفن :
ایمیل (اختیاری) :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به درمان ناباروری و اسپرم اهدایی را در بخش مقالات بخوانید

واژینیت چیست؛ علایم، علتها و درمانواژینیت چیست؛ علایم، علتها و درمان

واژینیت یک عفونت شایع در منطقه تناسلی زنان است که می‌ تواند به علت عوامل مختلفی از جمله باکتری‌ ها، قارچ‌ ها یا ویروس‌ ها ایجاد شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-19

علل سقط جنین و راههای پیشگیری از آنعلل سقط جنین و راههای پیشگیری از آن

از دلایل سقط جنین می‌ توان به عوامل فیزیولوژیکی نظیر اختلالات ژنتیکی و بیماری‌ های مادر عواملی مانند استرس شدید یا مصرف مواد مخدر اشاره کرد . ...

تاریخ انتشار : 1403-04-11

واژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمانواژینیت در بارداری؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

عوارض واژینیت در دوران بارداری خارش، التهاب و تغییرات در بو و رنگ مایعات ناحیه تناسلی است . درمان واژینیت در بارداری برای سلامت مادر و جنین مهم است ...

تاریخ انتشار : 1403-04-06